2019年11月11日星期一

PENGALAMAN MEMBACA BUKU

    Saya ingin berkongsi pengalaman membaca sebuah novel remaja bertajuk Detik Persona yang dikarang oleh Dr. Halis Azhan. Watak utama dalam novel ini ialah Falina. Dia merupakan seorang pelajar tingkatan empat SMK Taman Syahdu. Kemudian, watak-watak sampingan novel ini merupakan Syafinaz, Fitria, Faridani, Kak Ruzy, Ain, Arianna, Qistina, Syafiqa dan Cikgu Maisarah.


     Sinopsis novel ini adalah kecenderungan untuk mengangkat kisah kegigihan dan persahabatan. Ini dilakukan dengan menghadirkan watak seorang gadis remaja yang menghadapi tekanan kerana dianggap tidak menjalankan tugas yang dipertanggungjawabkan dengan amanah. Falina mendapati bahawa dia menghadapi konflik dengan Ain keranat tegas mengatakan Ain menulis karya ciplak. Ain dapat  memperdayakan Cikgu Maisarah sehingga Falina tersisih daripada badan redaksi majalah sekolah. Kawan-kawan Falina bersimpati dan bersepakat membantu Falina dalam suatu pertandingan menerbitkan bulletin. Pada masa yang sama, tembelang Ain semakin jelas apabila melakukan kesilapan demi kesilapan, sehingga akhirnya terpaksa mengalah kepada Falina. Dia bukan sahaja berseteru dengan Arianna, Qistina dan Syafika yang selama ini disangkakan kawan-kawan baiknya, malah menanggung malu apabila Cikgu Maisarah kemudian tahu akan perbuatannya itu.



NOVEL DETIK PERSONA
     Selepas saya baca novel ini, saya kagum dengan cara pengarang iaitu Dr. Halis Azhan mengrang novel remaja ini. Saya memang tak sangka Cikgu Maisarah dan Kak Ruzy berkawan baik. Saya terkejut apabila tahu mereka dua berkawan baik. Inilah kejutan pengarang bagi pembaca. Apabila Falina diperangkap dan difitnah , dia masih mempunyai kawan yang bersamanya. Saya berasa gembira kerana kawan Falina sentiasa mempercayainya. Ini merupakan kawan yang baik. Pada pendapat saya, Falina memang seorang yang bermurah hati kerana dia tidak memusuhi Ain walaupun Ain membuat perkara yang tidak baik terhadapnya. Selepas saya membaca novel ini, saya telah mempelajari banyak perkara yang baru. Saya juga berasa bangga kerana dapat membaca novel remaja Dr. Halis Azhan yang begitu menarik.












没有评论:

发表评论