2019年12月1日星期日

PENGALAMAN MENGIKUT KULIAH BBK3410

     Saya sebagai seorang pelajar mengambil Bacelor Komunikasi telah mendaftar kursus Penglahiran Bakat Kreatif yang kodnya BBK3410. Pensyarah yang mengajar kursus ini mempunyai tiga orang pensyarah iaitu Dr. Kamariah Kamarudin, Dr. Ariff Mohamad dan Dr. Halis Azhan. Saya diajar oleh Dr. Kamariah Kamarudin.

     Kelas Penglahiran Bakat Kreatif yang saya daftar ditetapkan pada hari Rabu pukul 8 pagi hingga 11 pagi. Ini adalah kursus yang kedua masanya selama 3 jam. Kursus yang lain selama 3 jam iaitu Pengucapan Awam yang diajar oleh Dr. Wan Anita Wan Abas. Kursus Penglahiran Bakat Kreatif telah memberi penekanan pada definisi dan konsep, penghayatan dan penilaian dari aspek luaran dan dalaman berasaskan karya asli dan terjemahan yang cemerlang. Selain intu, kursus ini juga merangkumi penglahiran bakat dalam pelbagai genre.

     Dr. Kamariah telah memesan kami untuk membeli buku-buku karyanya dan dua orang pensyarah . Buku yang pertama merupakan Bingkisan Puteri 3 Negeri . Buku ini ialah sebuah antologi cerpen yang dihasilkan oleh tiga pengarang wanita yang mewakili tiga negara iaitu Malaysia, Brunei Darussalam dan Indonesia. Dr. Kamariah mewakili Malaysia, Dr. Abidah El Khalieqy mewakili Indonesia manakala Dr. Norsiah Abd Gapar mewakili Brunei Darussalam. Buku yang kedua ialah sebuah novel remaja yang dihasilkan oleh Dr. Halis Azhan manakala buku yang ketiga merupakan kumpulan puisi dihasilkan oleh Dr. Ariff Mohamad.

     Dr. Kamariah sentiasa memesan pelajarnya termasuk saya hendaklah rajin dan banyak membaca. Hai ini dikatakan demikian kerana banyak membaca dapat membantu kami menambah ilmu pengetahun. Selain itu, banyak membaca juga dapat membantu seorang pengarang untuk mencari sumber ilham. Saya berasa amat kagum kepada Dr. Kamariah kerana beliau sangat sibuk tetapi masih dapat menghasilkan dapat karya-karya tersebut. Saya akan mencontohi Dr. Kamariah yang suka membaca dan beliau juga merupakan seorang pengarang yang luar biasa. Beliau telah mendapat Anugerah Akademik Negara ke-13 bagi kategori Anugerah Seni dan Kreativiti. Oleh itu, saya hendak banyak membaca supaya dapat menjadi seorang yang berilmu.

没有评论:

发表评论